fredag 23 mars 2012

Skola, sjukhus och ostbågar

Jag tror att jag börjar tycka om Koh Lanta ändå. Vi har spenderat en vecka här nu. Det är lite sådär som jag kan tänka mig att spanska solkusten är. Fast upphöjt till två. Även om jag aldrig varit där ska sägas. På den spanska solkusten alltså.

Vi spenderar våra dagar på stranden där vi bor, Klong Dao. Alldeles bredvid den svenska skolan. I byn, Saladan, någon kilometer härifrån, finns Lanta Mart som säljer Cheese Doodles. I Old Town på östsidan finns ett sjukhus.

Och skulle man lämna Sverige någon gång, för alltid eller för något år, och det vill man ju ibland, så antar att man fortfarande skulle vilja ha det där. Skola, sjukhus och ostbågar. Även om jag aldrig varit något stort fan av de första två. Den tredje däremot.



En bättre bok och en bättre solnedgång på Klong Dao beach.

Skulle jag åka till Thailand två veckor på semester så skulle jag nog nio gånger av tio föredra Railey Beach. För lugnet, för att komma ifrån allt, för att vara utlämnad till en udde där det inte finns något att göra. Men för en längre period gör sig verkligen Koh Lanta tror jag. Tyvärr har vi inte utforskat ön så mycket än. Men vi kanske hinner med det innan måndag. Eller tar det en annan gång.

Bra mat har de här också. Två ställen med riktigt bra burgare har vi hittat nu. The Frog och Fat Monkey. Vi snackar kanske inte GBK-klass men fan inte långt därifrån. Speciellt på The Frog.



Såhär lycklig blir Sandra med en Death by chocolate på The Frog.

Två besök har det blivit på Grodan. Det andra avslutades med ostbricka. Så kan det gå. Även restaurang Eden, schweiziskt, serveradei mycket bra mat. Så nära fine dining man kommer på ön tror jag och det ska naturligtvis testas.



Julie med en av sina servitörkompisar som hade som heltidsjobb att plocka upp leksaker från golvet på The Frog.

Jo, vi äter thai också. Självklart. Green curry, pad thai, fried rice, hot pans och nya favoriten Pad Kee Mao. (Nej, inte han ordföranden i FN.) Men burgare är ju ändå burgare.

Vi var på svenskägda stället Papa också. En Pluraliknandefigur med lite mindre mage stod i köket, lagade mat och såg ut att trivas. Tittade lite avundsjukt på honom. Det såg ganska perfekt ut. Jag åt en godare Hot Pan seafood meny Sandra blev tyvärr dålig av sin pizza. Eller om det var halsbränna.

Hos Indianen, Paz, som Sandra skrev om senast, hänger vi kvar. Jag med mina margarita, Sandra med något fruktigare. Jullan med en kvällsvälling. Paz hälsar henne alltid välkommen med ett högt och glatt Juliiiiiiiie!

Kära mor kom ner till oss i onsdags. Julie tycker det är kul, och helt rätt, att få ännu mer uppmärksamhet.



Yvve med ostbricka på The Frog.

Och på tal om det där med svensk skola och ostbågar så har Southern Lanta Resort, där vi bor, både villor och lägenheter att hyra för längre perioder vad det verkar...
/Kalle



Hela familjen på The Fat Monkey

1 kommentar:

  1. Jättekul att läsa om alla era upplevelser.
    Och vilken fin bild på familjen.
    Ha det fortsatt bra. Inte så illa här
    heller. Faktiskt varmt ute fortfarande
    och då är klockan 18.00
    Kram! Gammelmormor

    SvaraRadera