lördag 10 mars 2012

Långa dagar

Ungefär såhär gick vår dag till den 9 mars 2012:

08.45 - Vi vaknar. Eller jag, Kalle, och Sandra vaknar. Julie får väckas. Vi kokar upp vatten och ger henne en välling. Eftersom vällingnappen gått sönder tar det något längre tid för henne att få i sig. Men hon äter med aptit. Jag smörjer in mig med solkräm. Men tar fel, nummer 6 istället för 15. Damn it. Sandra tar rätt. Jag kör lite 15 också.

09.30 - Vi går och käkar frulle. Vattenmelon, pannkakor, rostat bröd, omelett. Kopplar upp oss på wifin, kollar twitter och facebook.

10.00 - Har tidigare bestämt oss för att besöka Phra Nang, en av Railey Beach tre badvänliga stränder och av någon brittisk tidning utsedd till världens nästa vackraste. Börjar promenaden som ska ta en kvart på sin höjd. Tänker inte på tidvattnet vilket gör att vi får vada samt bära bebis och vagn ett par hundra meter.

10.30 - Framme. Hittar ingen riktig skugga. Dessutom är vattnet extremt högt idag. Det var tydligen fullmåne igår. Vi missade det. Samt eventuella full moon-party. Vi lägger oss men det dröjer inte länge innan vattnet kommer upp och nyper oss i rumpan samt drar med sig sand och sandar, och blöter, ner handdukar samt strandmatta. Dags att gå.

11.15 - Således gå tillbaka. En fin väg första biten. Men ännu högre vatten ska det visa sig när vi kommer fram till det. Vi får vada ännu längre än när vi gick hit och övar statisk styrka i armarna när vi bär bebis och vagn.


11.30 - Lägger oss vid poolen. Julie badar länge och skrattar åt barnen som leker. Sen käkar hon. Gröt.

13.00 - Bebis somnar och sover i sin vagn vid poolen. Lite skönt. Jag lyssnar på Filip och Fredriks podcast och Sandra läser nån tjock bok om drakar, demoner, varulvar och vampyrer.

13.45 - Vi går till Walking Street, Raileys i princip enda "gata" och sätter oss för att käka. Jag beställer nudlar med grönsaker och chili och en Chang och Sandra tar grillad majs och en vattenmelonshake. Det är gott.

14.30 - Bebis vaknar. Vi siter kvar. Jag dricker en Chang till och busar med Julie som dock mest snackar med alla som går förbi. Sandra läser lite till i sin 800-sidor tjocka bok.


15.00 - Går tillbaka till rummet, byter blöja och svalkar oss i ac:n. Kör lite myggjakt. Vi har mord i blicken, alla tre. Vi har inte överdrivet med myggor men de som finns gillar Sandra, som alltid, och har lärt sig tycka om mig också tydligen. Som tur är inte Julie än dock.

15.45 - Går ner till stranden. Den närmaste. Vattnet är högt här också nu men det går i alla fall att ligga där. Julie får en välling, jag kollar twitter, Sandra googlar och sover tio minuter. Julie använder för omväxlings skull mig, och inte Sandra, som klätterställning.

16.30 - Julie tröttnar på att sitta stilla och tar med sig sin nyvakna mamma på en strandpromenad.


17.00 - Bebis somnar i vagnen. Vi går tillbaka, duschar av oss sanden, läser lite och vilar. Jag somnar en halvtimme, Sandra tio minuter. Sen vaknar bebis.

18.15 - Klär på oss och gör oss i ordning för att gå ut.

19.00 - Går bort till hotellrestaurangen för att bebis ska få mat. Försöker förgäves få de att värma maten i den microvågsugn de sa att de hade. De envisas istället med att hälla maten i en plastpåse och värma i vattenbad. Sandra blir irriterad. Sen visar det sig att de inte har nån micro och maten som vi fick tillbaka var kall och då blir det in i pizzaugnen istället. Puhh.. Upptäcker att vi glömt haklapp. Bebis käkar ändå. Utan att slabba. Men blir inte riktigt mätt.

19.30 - Regnet kommer. Öser ner. Tredje dagen i rad nu. Svalkar ner i alla fall.

20.00 - Sitter på restaurangen bredvid vårt hotell och ska käka. Julie träffar Amore igen och får en stor kram. Sen får hon en banan också och blir mätt. Glad tjej. Jag käkar Hot pan seafood och Sandra en fiskburgare. Det är ok.

21.00 - Vi går tillbaka till Walking Street. Sandra käkar en glass. Sådär nöjd. Jag dricker en Whisky sour. Det var ju fredag ändå sas det. Nöjd. BILD

21.30 - Julie är trött, vi går tillbaka och hon hinner somna på vägen. Det blixtrar och dundrar från havet men har slutat regna.

22.15 - Bebis vaknar, får en välling och blir en vilding. Klänger på oss och vill resa sig mot allt. Galen. Är sånär på väg att radera detta inlägget som jag suttit och skrivit en timme.


23.30 - Julie somnar. Sandra försöker sova. Jag skriver lite. Imårrn åker vi in till Ao Nang en runda. Gonatt.

/Kalle

3 kommentarer:

  1. Syns verkligen att hon blev en vilding av vällingen, vad var det i den? Kram från farmor

    SvaraRadera
  2. Vilken härligt blogg! I like! Och fantastiskt att ta med lilla familjen ut i världen! Inspirerande!
    Sandra, ses vi någe på Bokmässan? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Det var en fantastisk resa. Såklart vi ses på Mässan! En tradition att åka till. Och Julie måste lära sig i tid. Hon har börjat uppskatta en del böcker lite smått, mer än som tuggleksaker. Det värmer mitt hjärta :)
      /Sandra

      Radera